torsdag 7 juli 2016

Ögonen öppna för förändringar

Vilken lärorik dag jag hade igår. Faktum är att jag stöter på sådana dagar desto oftare numera, antar att det beror på att jag nu har öppnat ögonen för det okända på ett helt nytt sätt. I och med att jag välkomnar förändringar så följer en och annan lärdom med på vägen, ett stort plus får man väl säga?

Det började på jobb där jag lärde mig mängder då jag jobbade ensam i stort sett hela dagen, därefter tog jag mig till dansakademin och även där väntade massa nya utmaningar på mig. Den första klassen jag tog var street dance, en stil jag sällan dansar. Street är en av de vanligaste och mest omtalade stilarna idag så visst är det förvånansvärt att någon som ändå dansar så pass mycket som jag nästan aldrig tagit klasser i det men jo så är det. Anledningen bakom detta är att det oftast krockar med något på schemat som jag känner mig trygg med efter att ha dansat det i flera år. Ni vet ju säkert själva hur lätt att bli bekväm och därför är det så viktigt att ta sig utanför sin trygghetszon ibland för att lära känna sin kropp på en annan nivå samt få kunskap om sådant som man kan använda vidare i dansen, även när det kommer till sina favoritstilar. Det var alltså precis det jag gjorde idag när jag klev in i salen där Cajsa skulle vikariera och undervisa street. Det kändes som att jag växte på en timme.

Det mest intressanta idag (förutom att jag kände mig bekväm efter bara några minuter, kunde ställa mig längst fram, leva i dansen och inte vilja sjunka långt ner under jorden) var vad Cajsa sa till mig när jag pratade med henne efter klassen. Hon sa att jag var grym på starka rörelser och att jag därmed borde fokusera och jobba på de mjukare rörelserna i fortsättningen. Hur galet? I stilarna jag vanligtvis dansar har jag alltid fått höra precis tvärtom. I exempelvis reggaeton har de mjuka rörelserna funnits där sedan dag ett medan jag slitit, övat, tränat för att exempelvis få de starka armarna på plats - på streeten igår var det motsatsen. En första tanke kan ju vara "Äeh, fan... aldrig ska det vara lagom... alltid är det något" men nej, jag tänker "YES!". Vet ni varför? Jo, för att det betyder att jag kan! Jag har satt de mjuka rörelserna, nu fixar jag det starka - alltså behöver jag bara jobba på att hitta balansen så att jag kan variera mellan och/eller kombinera de båda. Nu vet jag dessutom vad det är jag behöver träna på, suveränt!

På en timme testade jag en stil jag alltid känt mig osäker på, Cajsa vikarierade för Oliver och jag lärde mig därmed av en ny lärare. Denna timme gav mig så mycket glädje och jag har redan hittat massa jag kan ha användning för inom dansen i framtiden. Tänk vad lite förändring och positiv energi från en själv och andra kan göra... Och tusan vad underbart det är att ha lärt sig att ta kritik och hur man sedan ska jobba utifrån den. Är bortom lycklig just nu och att jag idag dessutom har min enda lediga dag på hela veckan är väldigt passande då jag nu kan leva på denna glädje från morgon till kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar